Acasa / Categorie / Psihologie socială / Turma și angajamentul

Turma și angajamentul

Turma si angajamentul

Economia comportamentală își poate aduce aportul inclusiv în creșterea numărului de votanți în cadrul alegerilor. Este evident că implementarea planului de convingere a populației de a se prezenta la vot nu este atât de facilă din diverse motive, printre care cele mai importante sunt cele financiare, dar odată identificate fondurile ce pot susține un astfel de plan, este foarte probabil ca șansele de creștere a numărului de votanți să devină semnificative. Todd Rogers, profesor de politici publice în cadrul Universității Harvard a desfășurat experimente ce și-au dovedit eficiența pe acest plan. Ceea ce a dovedit Todd Rogers că ar fi cel mai eficient au fost acele maniere de abordare ce au ținut cu precădere cont de principiile economiei comportamentale. Apelurile telefonice standard nu au avut niciun efect în creșterea numărului de votanți. În schimb, cei care au fost întrebați în detaliu la telefon dacă intenționează să se prezinte la vot, în ce perioadă a zilei intenționează să se prezinte la vot, ce vor face înainte și după votare, cu ce mijloace de transport intenționează să ajungă la secția de votare, cât de important este pentru ei să voteze etc., asta au și făcut: s-au prezentat la vot! Iar dacă în zilele anterioare votării, electoratul a primit scrisori acasă (după ce a fost apelat telefonic în maniera de mai sus) în care se menționa că acum patru ani, de exemplu, prezența vecinilor de pe strada X (unde locuiește persoana) la vot a fost ridicată (menționând și procentul), procentul votanților a fost și mai ridicat. În finalul scrisorii se mai preciza faptul că ”există posibilitatea să vă apelăm telefonic după alegeri pentru a afla cum ați experimentat dumneavoastră calitatea de votant, cum a fost experiența aceasta. Suntem dornici și nerăbdători să stăm puțin de vorbă după alegeri.”

De ce se întâmplă asta? Ce ar trebui menționat / făcut pentru a convinge un om să voteze? Am putea sumariza în felul următor:

  • Este necesar a oferi persoanei apelate suport în planificare, ca și cum deja forțând într-o oarecare măsură prin întrebări să se imagineze mergând spre secția de votare și aplicând ștampila de vot, ai ajuta-o să își includă ”votul” în planurile sale de duminică. În studiile de economie comportamentală, participanții care sunt chestionați cu privire la intențiile lor de a se angaja în anumite comportamente sunt mult mai predispuși către angajamentul efectiv în respectivele comportamente decât cei care nu sunt chestionați.
  • Este necesar apelul la principiul dovezii sociale. Aproape toată lumea votează! Ați văzut statistica de pe strada X de acum patru ani? Cred că ați fost printre cei 5% care nu au votat, în timp ce 95% au votat. Cum interpretează persoana o astfel de informație? Ca și cum nu ar mai face parte din grup, ca și cum ”turma” s-ar comporta într-un fel pe care persoana din diverse motive nu l-a adoptat.
  • Este necesară crearea identității de votant.
  • Este necesară crearea impresiei că persoana va fi nevoită (poate) să dea socoteală. Oamenilor nu le place să dea socoteală, să își justifice comportamentele, deciziile, acțiunile, mai ales atunci când ceea ce au ales nu corespunde cu norma dezirabilă social, mai ales când tot grupul din care fac parte procedează într-o manieră dezirabilă social, iar indivizii chestionați – nu. ”S-ar putea să vă sunăm după alegeri pentru a ne povesti despre experiența dumneavoastră de votant, cum a fost, cum vi s-a părut, ce nemulțumiri ați avut” ș.a.m.d. ce altceva reprezintă decât perspectiva unei viitoare situații în care alegătorul va fi nevoit să explice unui străin de ce nu a participat la votare, deși inițial afirmase telefonic că va participa.?

Chiar și după alegeri mai sunt ceva șanse de a crea perspectiva participării la următoarele alegeri pentru cei ce nu s-au prezentat de data asta. Se poate transmite individului o nouă scrisoare, eventual plină de efecte vizuale, în care identifici strada destinatarului și unde apare desenat un grafic în care se poate distinge foarte clar comparația cu vecinii de bloc / stradă, în așa fel încât să nu încapă îndoială că destinatarul se află undeva mai jos din acest punct de vedere comparativ cu grupul din care face parte.

 

Vezi si

Emotie_sau_ratiune

Emoție sau rațiune?

”Există mai multă emoție în viața reală decât și-ar putea imagina vreodată specialiștii în publicitate. …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.