Acasa / Proiecte / Do the best for your employees! – Psihologie pentru angajații companiilor

Do the best for your employees! – Psihologie pentru angajații companiilor

Ești angajator. Cu ce scop îți trimiți oamenii la diverse workshop-uri, conferințe, grupuri de dezvoltare personală / profesională? Îți dorești angajați mai liniștiți, mai fericiți, mai echilibrați, mai energici, mai entuziaști, cu mai multe instrumente acumulate în ”tolba zilnică de lucru”. Ce pot face pentru tine angajații dacă devin în acest fel? Muncesc mai cu spor, cu mai mult drag, mai eficient, își stabilesc mai ușor obiectivele profesionale (și personale) și urmează anumiți pași pentru a le atinge etc. Muncind astfel, crește profitul organizației.

Ok?

Ok, but not quite.

Eficiența workshop-urilor, ședințelor de coaching colectiv etc. este vizibilă mai degrabă pe termen scurt. În timp, se uită cea mai parte din informație, iar problema de profunzime pe care angajatul X o are și din cauza căreia nu poate atinge nivelul de eficiență pe care îl aștepți de la el rămâne. Multe dintre workshop-uri și cursuri presupun că omul este o mașină căreia dacă îi este predată lecția despre subiectul Y (fie ea predarea cu o componentă practică extrem de pronunțată), de a doua zi va aplica și nu va mai uita niciodată. Din păcate, realitatea nu este așa.

Am avut un client IT-st căruia angajatorul tocmai îi mărise venitul lunar cu 30% și care tocmai fusese trimis la un curs profesional în SUA pentru trei săptămâni. L-a părăsit iubita. Neputând suporta durerea și dorind să îi demonstreze fostei iubite că de fapt el este o ”persoană liberă” ce nu depinde de jobul oferit de angajatorul X (unul dintre motivele disputelor din timpul relației lor), a doua zi și-a dat demisia. Angajatorul nu a înțeles niciodată de ce.

Directorul de vânzări al unei mari corporații din România mi-a fost clientă, iar timp de trei luni nu și-a putut duce la îndeplinire mandatul (ulterior, discutând cu aceasta, s-a constatat o scădere a vânzărilor cu peste 40%, scădere negenerată de sezonalitatea business-ului) din cauza faptului că pierduse o sarcină mult și îndelung așteptată. Suferința a fost atât de mare încât se gândea chiar să demisioneze.

Povești de viață. Ni se întâmplă tuturor să avem o asemenea încărcătură emoțională încât angajatorul să se dea peste cap și să nu reușească prin metodele clasice să ne susțină în creșterea productivității. Și atunci? De ce anume este nevoie?

Încă un aspect relevant pe care mi-l amintesc din experiența mea corporatistă. Colegi (cunoscuți sau mai puțin cunoscuți) care preferau să vină la mine pentru o discuție (neîmbrăcată în haina ”consilierii psihologice”, dată fiind posibila relație profesională din altă arie a vieții – și anume din lumea bancară) în loc de a prefera ședințele de psihoterapie / consiliere oferite de clinicile medicale cu care organizația avea contract. Motivul poate fi sumarizat așa: ”tu ești aici, aproape, eventual rămânem după birou jumătate de oră să mai vorbim, mai ales că ai pregătire psihologică…”, ”nu mă duc până la clinica X; e prea departe; de ce angajatorul nu poate să cheme eventual pe cineva aici, la sediul băncii?”, ”psihologul din clinica X nu știe și nu poate înțelege ce probleme poate avea un om care activează într-o bancă; tu ne înțelegi mai bine, pentru că și tu treci prin aceleași lucruri” etc.

Cred în abordarea individuală a fiecăruia dintre salariați. A trimite 20 de angajați la workshop-ul de ”obținere a echilibrului viață personală – profesională” (să zicem) e ca și cum ai dori ca aceștia să își îmbunătățească starea de sănătate (obiectivul final), dar îi obligi să facă asta prin joc zilnic de baschet. Poate unora li se potrivește mai bine aerobic, poate unii preferă fotbalul ș.a.m.d. De ce să îi punem în aceeași ”oală” și să presupunem că modalitatea aplicată de trainer-ul / coach-ul Z are aceleași efecte pentru toți!? Consilierea psihologică funcționează altfel. Se calează după stilul, nevoile, necesitățile și preferințele clientului. Dacă Ana are o atracție deosebită pentru mindfulness, putem încerca împreună mindfulness pentru a găsi modalități și mecanisme de obținere a echilibrului între viața personală și profesională (obiectivul este ales pur și simplu aleatoriu). Dacă Ioana are un spirit mai rațional și preferă scheme și categorisiri, putem împreună încerca să calculăm zile / ore / minute versus activități, împărțire foarte clară a timpului pentru a tinde către echilibru. Dacă Alexandra este receptivă la modele și este în curs de formare completă a personalității (fiind și foarte tânără), împreună putem identifica modele de echilibru viață personală – profesională pentru a le urmări etc.

Oameni diferiți. Modalități diferite. Același scop.

Ființa umană este mai motivată să îți ofere ce aștepți de la ea atunci când îi oferi suport pentru lucrul de care are cea mai mare nevoie în momentul respectiv.

Lunar, în cadrul acestui serviciu, concluziile generale (fără menționarea numelui angajaților, a subiectelor specifice atinse de către aceștia în timpul sesiunilor de discuții etc.) vor fi prezentate angajatorului în așa fel încât dacă există anumite acțiuni ce ar contribui la starea de bine a angajaților (implicit la productivitatea lor), acesta să le cunoască și să le poată transpune în act.

Accesează aici broșura de prezentare a serviciilor oferite organizațiilor în scopul îmbunățirii culturii organizaționale ca urmare a identificării nevoilor reale pe care le au angajații și aici opțiunile oferite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *